Tävlingsdelen på Stockholm Beer & Whisky Festival växer ännu mer. Nu vill Tomas Danko anordna världens största ”Folkets val”.
Stockholmsmässan är Sveriges i särklass största med cirka 40 000 besökare på sex dagar. Under många år har mässan också anordnat en av världens mest prestigefyllda öltävlingar. De senaste åren har tävlingsdelen varit något mindre, men med Tomas Danko som ansvarig är meningen att tävlingen ska bli riktigt stor igen.
Nu ska det dessutom tillföras ett tävlingsmoment där alla som besöker mässan kan vara med och tävla. People’s Choice Award sker i ett samarbete med Untappd och alla som är på mässan kommer att delta med varje incheckning.
– Det löser sig med gps, så du behöver bara checka in ölen som vanligt. Vi hoppas att det ska bli världens största öltävling, säger Tomas Danko.
Tävlingen är i gång under festivalens första fyra dagar. Alltså torsdag till söndag första veckan och även torsdagen den andra veckan. Den fredagen är det sedan prisutdelning.
– Vi vill göra tävlingen så stor det bara går. Det var enklare att samarbeta med Untappd än att bygga något eget, de har ju alla funktioner som vi behöver, säger Danko.
Utöver tävlingen kommer samarbete också att ge spännande statistik för festivalarrangörerna.
– Vi kommer till exempel att kunna se vilka ölstilar som checkas in mest, det har vi inte haft koll på tidigare.
Priset för People’s Choice Award borde bli ett av de mer prestigefyllda då det kommer att bli många tusen röster som avgör tävlingen.
– Det ska bli spännande. Jag tror inte att det här har gjorts på det här viset tidigare och det blir verkligen fullt inkluderande, säger Danko.