Brewdog-grundaren avgår som vd

Den kontroversielle medgrundaren av Brewdog ska avgå efter 17 år vid rodret för det skotska bryggeriet. Han ersätts av James Arrow, vars främsta uppgift blir att vända bryggeriets 400 miljoner kronor i förlust till vinst.

James Watt har styrt Brewdogs uppgång från punkig skotsk craft beer-utmanare till storskaligt globalt ölmärke och barkedja. Förra året informerade han styrelsen om att han tänkte avgå som vd för företaget.

 

Han kommer att ersättas av James Arrow, som är företagets operativa chef. James Watt äger fortfarande 21 procent av företaget och när han kliver ner från vd-posten får han istället titeln ”kapten och medgrundare” och blir rådgivare i strategiska frågor.

 

James Watts avgång kommer efter en lång rad kontroverser kring hur Brewdog behandlar sina anställda, vilket har gjort att en planerad notering på den brittiska börsen dragit ut på tiden. I ett LinkedIn-inlägg skriver James Watt:

 

”Under min tid vid rodret för Brewdog har jag upplevt toppar och dalar, upp- och nedgångar, galna framgångar och otroligt svåra utmaningar. Men när jag ser tillbaka på de senaste 17 åren (119 hundår) känner jag stor tacksamhet.”

 

James Watt och Martin Dickie startade bryggeriet 2006 i Martin Dickies mammas garage i Aberdeenshire och tog namnet Brewdog för att hylla James Watts bortgångna labrador. Företaget har idag cirka 2 000 anställda och profilerar sig gärna i frågor om miljö, klimat och jämställdhet.

 

Bryggeriet byggde upp sin punkiga image genom en lång rad av provocerande och omtalade pr-stunts, främst genom att ta sikte på storbryggerierna. När Brewdog öppnade sin första ölbar i England åkte de i pansarbil genom Camden i London för att leverera sitt budskap till journalisterna på invigningen:

 

– På samma sätt som våra öl är ett alternativ till alla smaklösa och tråkiga lageröl som produceras av de globala bryggerierna, så är våra barer ett välbehövligt alternativ till de själlösa, okunniga och pengahungriga utskänkningsställen som säljer dem.

 

Idag är Brewdog det sjunde största bryggeriet i Storbritannien och företaget driver mer än 120 ölbarer världen över. Sverige var bryggeriets första exportmarknad och länge också den största. Punk IPA är fortfarande ett av de allra bäst säljande humliga ölen på Systembolaget och Brewdog-barer finns numera i Stockholm, Göteborg och Malmö.

 

I takt med att Brewdog har vuxit till ett internationellt storbryggeri har James Watt fått kämpa hårt för att Brewdog ska fortsätta att uppfattas som en utmanare som slåss för godare öl och en mer ansvarsfull ölindustri. Utåt sett har bilden varit minst sagt varit motsägelsefull. För tre år sedan publicerade 76 tidigare medarbetare ett öppet brev om att arbetsklimatet på Brewdog präglades av rädsla och psykisk ohälsa. Efter publiceringen och stor medieuppmärksamhet bad James Watt personalen om ursäkt och sa att företaget skulle göra genomgripande förändringar för att förbättra situationen.

 

Strax efter fick Brewdog åter kritik när företaget sänkte företagets minimilöner samtidigt som ett stort investeringsbolag gick in som delägare. Brewdog förlorade därefter sin hållbarhetscertifiering B Corp, som visar att företag följer etiska principer som gynnar miljön, arbetarna, samhället och kunderna.

 

Dessutom siktades James Watt nyligen – till de brittiska tabloidernas stora glädje – som en av de inbjudna gästerna på brexitförespråkaren och högerpopulisten Nigel Farages 60-årskalas, trots att bryggaren själv länge varit en ihärdig brexitmotståndare.

 

Trycket blev helt enkelt för stort och James Watt lämnar nu sitt livsverk. Istället tänker han varva ner, resa och tillbringa mer tid med familj och vänner. På sikt vill han lansera ett nytt företag, men om det också kommer att handla om öl är oklart.

 

Ersättaren James Arrow var tidigare vd för apotekskedjan Boots. Han anställdes som operativ chef på Brewdog i september förra året för att förbättra företagets lönsamhet och förbereda för maktskiftet i företaget. Förra året rapporterade företaget förluster på över 30 miljoner pund (drygt 400 miljoner kronor) trots stigande försäljningssiffror.

Läs också:

• Hej, hallå Magnus Svensson – grundare av svenska Brewdog-barerna