Stigbergets lanserar nytt lustfyllt märke

För några år sedan hade Stigbergets Bryggeri flera planer för sitt nya bryggeri på Ringön, men en pandemi och en föränderlig marknad satte allt på vänt. Efter många turer presenterar Stigbergets nu sin senaste satsning – Ringu Brewing – ett nytt och helägt dotterbolag och varumärke.

För fyra år sedan tog Stigbergets över lokalerna på Stålverksgatan på Ringön i Göteborg. Planen var att utnyttja lokalerna för bryggning, servering och evenemang. Men pandemin och andra ekonomiska utmaningar tvingade fram en förändring. Bryggeriet konverterades till en ren produktionsanläggning och till slut lades verksamheten på is i över ett år på grund av minskad lönsamhet.

 

– Vi stängde ner då vi insåg att det inte fanns någon poäng att brygga där då, allt som gjordes där kunde vi göra billigare och enklare på vårt stora bryggeri plus att vi gick back när vi inte kunde ha events, säger Nils Hultkrantz på Stigbergets Bryggeri.

 

I höstas testade man dock att ha servering på Ringön vissa dagar, och under våren och sommaren har man framgångsrikt haft öppet på helgerna samt vid ett antal events. Nu utökas Ringösatsningen ännu mer i och med lanseringen av det nya varumärket och företaget Ringu Brewing.

 

Med ett separat företag och bryggeri ökar möjligheterna att lansera fler produkter i det lokala och småskaliga sortimentet på Systembolaget, än vad man kan göra med enbart Stigbergets Bryggeri som producent.

 

Under det nya varumärket kommer stort fokus ligga på att testa nya humleprodukter, annat än pellets eller kottar, som regelbundet kommer från humleodlare och som lämpar sig för den utrustning som finns på plats. Det finns även en uttalad plan att experimentera mer, och i en mindre skala, något som lämpar sig för bryggeriet på Ringön. Bryggverket på 2 000 liter möjliggör 1 500 paketerade liter per batch, betydligt mindre än Stigbergets stora bryggeri i Gamlestaden.

 

– Målsättningen med portföljen från Ringu Brewing är att göra boostade grejer och att experimentera utifrån den bas vi har. Det blir stort fokus på tech-humle men det blir även feta fruktsurisar och bombastiska imperial stouts i höst och vinter, säger Nils Hultkrantz.

 

Han upplever att satsningen med Ringu Brewing blir något av en revitaliserande nystart:

– Det är lite som att backa tillbaka till 2014, men med större kunskap och erfarenhet. Att försöka hitta tillbaka till samma glädje och det småskaliga som det var från början. Det känns gött och som en nystart.

 

När det gäller den grafiska profilen influeras den av karaktären på den nya satsningen.

 

– Det blir en enklare do it yourself-profil med en etikettmall och endast på 33 centiliters burkar och fat. Vi vill komma lite närmare småskaligheten och inte göra en oljemålning varje gång vi gör ett nytt öl. Vi vill på ett enkelt och snabbt sätt kunna testa olika varianter och inte ha så mycket process i skapandet.

 

Målet är att komma upp till 170 000 liter inom ett par år och på längre sikt finns det möjligheter att producera 300 000 liter i lokalen. Ringu Brewing är ett helägt dotterbolag till Stigbergets Bryggeri men Nils Hultkrantz öppnar dörren på glänt för att det kan komma in fler personer som delägare senare, till exempel anställda.

 

De nya ölen från Ringu Brewing kommer premiärserveras på diverse krogar på fredag denna vecka och i september blir det premiär för en IPA och en dubbel-IPA i Systembolagets lokala och småskalig sortiment, tsls.

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.