En vinst på 1,41 miljarder dollar. Fjolåret var riktigt lyckat för storföretaget Millers Coors. Med skattelättnader i USA lär det inte gå sämre de kommande åren.
Miller Coors har varit uppmärksammat de senaste dagarna efter att Stone Brewing lämnat in en stämning. Stämningen handlar om öljättens marknadsföring av ölet Keystone Light, där burkar som bara visar Stone Light har provocerat.
Oavsett hur det går med det ärendet så lär det finnas pengar över hos företaget. Under fjolåret gjorde man nämligen en vinst på hela 1,41 miljarder dollar.
Det såldes öl för över 11 miljarder dollar runt om i världen, vilket är nytt rekord för företaget. En av anledningarna till det fina resultatet är att Miller Coors under 2017 skurit ner sina omkostnader med drygt 250 miljoner dollar.
Kommande år lär heller inte bli speciellt besvärliga för öljätten. De skattelättnader som gjorts i USA gynnar förstås inte bara de mindre bryggerierna. För Miller Coors innebär de lägre skatterna en besparing på 200 miljoner dollar under 2018.