Stockholm Beer & Whisky Festival har hyllats länge i svenska ölkretsar. Men nu prisas grundaren Marianne Wallberg även utanför ölbranschen.
Wallberg utsgås nyligen till Årets Nackaprofil vid Nacka Företagarträff och fick mottaga pris av Centerpartiets ledare Annie Lööf.
– Det är alltid roligt att få vara med så här. Jag blir stolt och glad och det känns nästan lite pinsamt att stå i centrum på det viset, säger Wallberg.
Hon är i dag VD för NackaStrandsMässan och det största eventet där varje år är Stockholm Beer&Whisky Festival. En festival som lockar många utställare från såväl Sverige som andra länder.
– Det är det publikt stora och det är kul att den uppmärksammas, säger hon.
Under många år kämpade Wallberg hårt med att få till lagar och tillstånd för ölfestivaler och då hade hon bra stöttning av Nacka kommun.
Ölet har också fått en spridning vid andra evenemang på mässlokalerna. Oavsett om det är mäklare eller förskolelärare som är på plats, så har det funnits möjlighet att prova öl. När det i mars genomförs en korvfestival finns det förstås också en ölavdelning.
– Vi kommer att ta in öl från 40 olika bryggerier, och då blir det vi på mässan som står för öldelen, säger Wallberg.
Massor har hänt inom Öl-Sverige sedan ölfesten i Nacka började på 1992, men festivalen har återkommit varje år och varit viktig för många bryggeriers marknadsföring. Att hon nu prisas även utanför ölkretsarna känns som ett stort erkännande.
– Det är klart att det betyder mycket, man blir ödmjuk och glad av sådant här, säger Wallberg.
Här är hela motiveringen till priset Årets Nackaprofil 2018.
”Hon är superentreprenören som med hjärta och hjärna satt Nacka på världskartan. Stockholm Beer & Whisky Festival har funnits i närmare 30 år och är numer inte bara en regional storhet utan också ett globalt begrepp. Därmed har NackaStrandsMässan blivit en mycket välkänd arena för att marknadsföra hela det svenska dryckesundret.
Med stort engagemang och numer i egen regi har Marianne under de senaste åren utvecklat mässan till en mötesplats för de internationellt allra största varumärkena. Genom NackaStrandsMässan driver dessutom Marianne ett ungdomsprojekt som hjälper ungdomar att få in en fot i yrkeslivet med allt vad det innebär. Paletten är således fenomenalt mångfacetterad och med stor frenesi fortsätter Marianne oförtrutet att måla upp en framtid som berör och överraskar oss alla. En värdig vinnare av Årets Nackaprofil, med andra ord.”