I helgen är det korvfestival i Stockholm. Men samtidigt finns det öl från över 40 bryggerier att välja bland på festivalen.
Ölet tar sig in på nya marknader, vilket förstås är lockande för landets många bryggerier. Att nå nya målgrupper och kunder är viktigt för många.
Därför är det intressant att helgens korvfestival på NackaStrandsMässan också har en egen ölavdelning.
– Vi har två barer igång och de driver vi själva. Det kommer att finnas öl från runt 40 olika bryggerier och totalt cirka 200 sorter att välja bland, säger Marianne Wallberg, vd för mässan.
Oppigårds, Frequency Beer Works, Nordic Kiki Brewers, Mjelga Hantverksbryggeri och Organic Smash kommer dessutom att finnas på plats för at servera öl tillsammans med den ordinarie personalen. Utöver ölen blir det också en champagnebar för besökarna på korvfestivalen.
– Vi vill mixa upp det lite och använder gärna vår arena för att sprida den svenska ölkulturen.
Nackamässan köper in all ölen så för bryggerierna handlar det om att vara på plats och marknadsföra sig. Korvfestivalen genomförs på lördag och söndag.
– Vi vet inte hur många besökare det kan bli men vi gissar på 6000-7000 på två dagar, säger Wallberg.