Nya tankar. Maltsilos och maltkross. Satsning i Stockholm och utomlands. Klackabacken har fortsatt att utvecklats under sitt första år i nya bryggeriet.
Det var nog många ölintresserade som på allvar fick upp ögonen för Kristianstadsbryggeriet Klackabacken i höstas. Deras imperial porter What The Duck vann porterklassen i öltävlingen hos Stockholm Beer, och ölet fick dessutom silver i huvudklassen.
Dessutom var de ett av de svenska bryggerier som hade öl med på den efterfest till Nobelfesten som går under namnet Night Cap.
– Fler har hört talas om oss nu, det hjälpte priserna såklart till med. Det var även ett kvitto på att det vi själva tror på uppskattas av en bredare publik, säger Markus Annerfelt, bryggare och delägare på Klackabacken.
Nu tar bryggeriet nya steg i utvecklingen.
– Maltsilo är på plats. Från februari kommer vi köpa hel basmalt och krossa malten själv. Tre nya tankar på sammanlagt 5000 liter ska öka kapaciteten och ge möjlighet till fler bl.a kontraktsbryggningar. Ett laboratorium ska också ta bryggeriet framåt kvalitetsmässigt, säger Annerfelt.
I höstas anställdes en säljare som ska ha sitt fokus på Stockholmsmarknaden. Det jobbet ska bära frukt under året, och det ska även tittas på att sälja öl utomlands.
Klackabacken har gott om idéer och håller fast vid sin ide om vilken öl de vill göra. – Vi siktar inte på att bli det mest innovativa bryggeriet, vi vill vara ett stabilt hantverksbryggeri som folk vill återvända till, säger Annerfelt.
Fler nya sorter är på gång 2017. Deras Hallon Berliner, som blev väldigt uppskattad, kommer i ny skepnad efter att kunderna fått komma med förslag på fruktsort till nästa Berliner Weisse. I den stora högen av bidrag drogs slutligen förslaget ananas fram.
Annat på gång är en dubbel-IPA, en äpple-saison, en cider och en lågalkohol.