På 20 år har konkurrensen ökat enormt. Trots det gjorde Jämtlands Bryggeri sitt bästa år i fjol.
– Det känns fantastiskt, säger vd Anders Thelenius.
Jämtlands Bryggeri släppte sin första öl under 1996 och är en av pionjärerna inom svenska hantverksöl.
– Jag tror att Grebbestad var lite före oss. Men annars var det vi och bland annat Nils Oscar som var tidiga, säger Thelenius.
Det hela började med att entreprenören Kalle Lindgren tillsammans med en krögare fick en ide om att göra ett speciellt öl till Storsjöyran. Den iden mynnade ut i Jämtlands President, ett öl som fortfarande bryggs.
Ett viktigt steg för Jämtlands var när bryggaren David Jones anställdes. Han kom in med nya kunskaper och skapade en brittisk prägel som fortfarande finns kvar på bryggeriet.
– Han blev lite av en ölguru i Sverige på den tiden. Han var banbrytande och inspirerade många andra bryggare till att satsa, säger Thelenius.
Numera har David Jones flyttat tillbaka till England, men Jämtlands Bryggeri kör förstås vidare.
Efter tre till fyra ganska tuffa inledande år har bryggeriet bivit en stabil aktör på marknaden. I fjol var det 20-årsjubileum och då slog man faktiskt produktionsrekord.
– Vi bryggde cirka 800 000 liter under 2016, det har vi aldrig gjort tidigare, säger Thelenius.
Han har varit vd för bryggeriet i drygt tre år och gläds förstås åt att bryggeriet fortsätter att utvecklas.
– Det är väldigt kul att i den enorma konkurrens som råder, kunna göra sitt bästa år, säger han.
Jämtlands bryggeri ligger i Pilgrimstad några mil utanför Östersund. I dag skapas det öl på ett bryggverk som ger 3600 liter färdig öl per batch. En av de senaste årens stora investeringar var den ny tapplinje. Men en annan stor förändring som betytt mycket är storleken på flaskorna.
– I januari 2016 gick vi över till 33-centilitersflaskor, det har betytt mycket för vår försäljning, säger Thelenius.
De mindre flaskorna har lockat till sig fler kunder och samtidigt har man nått ut till fler människor.
Nästa steg då? Ja det som nog kommer i nästa fas är att jobba mer strukturerat med export.
– Vi har tidigare haft förfrågningar men inte hoppat på. Nu känner vi att det är ett intressant spår. Jag tror det är tufft att växa så mycket mer i Sverige, säger Thelenius.
När det gäller export är det främst de nordiska grannländerna som är intressanta. Men även England borde passa med bryggeriets brittiska profil.
Efter många år finns det alltså fortfarande saker att utveckla. Anders Thelenius känner att Jämtlands Bryggeri står rustat för ytterligare 20 år.
– Ja absolut. Minst 20 år till!