24000 besökare och 170 utställare. Men också närmare 2000 personer som gick på olika provningar. En Öl- & Whiskymässa hade ett riktigt bra år.
Målet var cirka 24 000 sålda biljetter och där lanade man också. På lördagen var runt 15000 besökare inne på Svensk Mässan för att prova öl och andra drycker.
– Självklart är vi glada för den resa som mässan gjort sedan starten 2013, då vi hade en fjärdedel av ytan och hälften så många besökare, säger Stanley Wong, vd på Svenska Dryckesmässor som arrangerar En Öl & Whiskymässa tillsammans med Svenska Mässan.
En del av mässan som ökade rejält var antalet besökare på olia provningar. Framför allt var det speedtasting med olika bryggerier som fick fart på intresset.
– I år genomfördes 67 provningar, varav 32 var speedtastings. Minst 1950 personer utbildades på de här provningarna och som förhoppningsvis delar sin nyfunna kunskap vidare, säger Stanley Wong.
Han är extra glad för just det intresset, då det är en viktig del av hela mässans grundtanke.
– Det är mäktigt med det engagemang som finns, att så många väljer att komma hit och den positiva känsla som genomsyrar hela evenemanget. Dock är det viktigt att vi inte blir bekväma så vi tappar vårt koncept vilket till stor del handlar om utbildning och kunskapsöverföring, fortsätter Wong.