Burkar blir allt mer populärt bland mindre amerikanska bryggerier. Andelen öl på burk har mer än tredubblats på fyra år.
Det är Brewers Association som gjort en sammanställning av läget vad gäller burkar och flaskor i USA. 2013 lade fem procent av de mindre bryggerierna öl på burk. 2016 var den siffran uppe i 17,2 procent.
Eftersom bryggerierna i USA blivit många fler så har antalet liter i både burk och flaska ökat, men en klart större andel av ölen säljs på burk.
Det skiljer också mycket mellan olika delstater. I Colorado säljs hela 45 procent av öl från mindre bryggerier på burk, medan siffran i Oklahoma stannar på fem procent.
Artikelförfattaren Bart Watson konstaterar att burkar är klart mer populärt bland de riktigt små och relativt nystartade bryggerierna. Han tror att burk inte var ett alternativ för de större bryggerier som varit igång en lite längre tid. Dessutom finns i dag möjlighet att hyra in en portabel burklina på vissa platser i USA.