Kvalitet har varit ledordet när Coppersmith satsat och vuxit snabbt. I år ska produktionen landa över en miljon liter.
Västeråsbryggeriet Coppersmith har gått snabbt fram. Man startade så sent som sommaren 2014, men därefter har utvecklingen varit enorm.
– Vi har gjort ganska stora investeringar och valt att satsa på kvalitet rakt igenom. Det har kostat en del men nu vet vi att vi kan garantera en hög och jämn kvalitet, säger vd Petri Karhukorpi.
Bryggeriet började med ett bryggverk på 1000 liter men har redan investerat och byggt ut med ett bryggverk på 4000 liter. I dag används båda bryggverken i produktionen.
– Vi satsade på att köpa europeiskt, det blev dyrare men bättre, säger Karhukorpi.
I bryggerisatsningen har laboratoriet varit viktigt. Där investerades det också en hel del pengar och bland annat kan man via en avancerad process hålla koll på ölets DNA.
– Vi kan göra bra produkter och ha koll på hela processen.
Kvalitetstänket har varit framgångsrikt. Coppersmith är bara inne på sitt tredje år, men siktar redan över en miljon liter under 2017.
– Jag skulle tippa att vi hamnar mellan 1,2 och 1,5 miljoner liter, säger Karhukorpi.
Han tror dessutom att bryggeriet ska utvecklas ytterligare på längre sikt och det finns redan lokaler att växa i.
Framför allt var det under fjolåret som Coppersmith fick fart på produktionen och försäljningen. Man vann flera offerter på Systembolaget och har dessutom ett samarbetsavtal med Carlsberg.
– Det gör att vi har öl över hela landet på Carlsbergskrogar, det har förstås betytt mycket för oss, säger Karhukorpi.
Ett nära samarbete finns också med Swedish Brewing Company, som faktiskt är delägare i Coppersmith.
– Vi gjorde en nyemission och då kom dom in. Vi brygger deras öl här, vi samarbetar på mässor och har en gemensam säljorganisation.
I dag finns åtta anställda på bryggeriet men fler ska anställas under året. Även på exportsidan har det börjat att röra på sig för Västeråsbryggeriet. Trots att det nu är en paus i exporten till Finland, så skickas det i dag öl till Tyskland och Italien.
– Dessutom håller vi på med England, det finns ett stort intresse för oss där.
Allt talar alltså för att framgångssagan fortsätter för Coppersmith. Petri Karhukorpi tog steget från att ha drivit konferensanläggningar till att driva bryggeri för att han ville ha en produkt att erbjuda, inte bara tjänster. Det ångrar han nog inte idag.
– Vi är fortfarande bara i startgroparna. Det ska hända mer och vi vill experimentera mer. Vi hinner inte med allt vi vill just nu, säger han.