Lusse Lelle blev en enorm succé. Räkna med något liknande när Brekeriet snart har premiär för sommarversionen av sitt öl med saffran.
25 000 flaskor på tio dagar. Det går inte att säga annat än att Brekeriets Lusse Lelle blev en stor framgång i slutet av fjolåret. Flaskorna försvann från Systembolagets hyllor lika snabbt som de ställdes dit och många njöt av att få ett suröl med saffran som sitt julöl.
– Det var nog många svenskar som var nyfikna på saffran i ett öl. Det är helt klart det öl från oss som fått mest uppmärksamhet, säger André Ek på bryggeriet.
Det enda problemet med ölet var egentligen att det inte fanns flaskor till alla som ville ha. Men om du missade, eller gillade, Lusse Lelle får du snart chansen att prova något liknande. Lucifer är nämligen uppföljaren, ett suröl där saffran har kompletterats med passionsfrukt.
– Vi kände att vi ville göra en sommarversion. Det var en del tropiska toner även i Lusse Lelle fast vi inte hade tillsatt någon frukt, nu ökar vi den känslan lite grann, säger Ek.
2000 liter har bryggts och den här gången lönar det sig inte att leta på Systembolaget.
– Vi kan inte släppa alla våra öl där. Det blir runt 600 liter på flaskor och sedan runt 70 fat. En del går på export men mycket säljs i Sverige.
Ölet har sin premiär på Mikkeller Beer Celebration Copenhagen 11-12 maj och därefter kommer faten och flaskorna att finnas på krogar och restauranger. Om ölet blir en succé finns möjlighet att brygga en batch till som i så fall kommer ut i augusti.
– Vi får se vad folk tycker, vi är i alla fall väldigt nöjda med ölet, precis som vi var med Lusse Lelle, säger André Ek.