Bryggeriförbundet hävdar att ölförsäljningen minskat i finländska matvarubutiker efter att de nya alkohollagarna införts. Men statliga THL håller inte med.
Som ni säkert vet ändrade Finland sina alkohollagar vid nyår. Det blev då bland annat tillåtet med öl upp till 5,5 procent i dagligvarubutiker och finländska småbryggerier får dessutom sälja sin egen öl vid bryggeriet.
Enligt Bryggeriförbundet har ölförsäljningen minskat med 3,6 procent sedan dess. Finländarna köper också 11,5 procent mindre cider än för ett år sedan.
Men Institutet för hälsa och välfärd (THL) håller inte med om de siffrorna.
– Vi höjde alkoholskatten vid årsskiftet. Ölskatten höjdes mest. Det fick många butiker att hamstra öl till den lägre alkoholskatten. Därför hade många butiker ganska fulla lager i början av året och saknade utrymme att köpa nya drycker från bryggerierna. Det syns som en femprocentig ökning i dagligvaruhandelns alkoholuppköp i december. Det förklarar delvis att bryggerierna har sålt så lite öl i början av året, säger specialforskaren Thomas Karlsson på THL.
Karlsson menar att det kommer att ta ganska ålng tid innan man ser hur de nya alkohollagarna påverkar försäljningen.
Klart är i alla fall att de nya lagarna inte fått ölförsäljningen att skena iväg. Det som däremot ökat är så kallade long drinks, som också tillåts i matvarubutiker om de inte är starkare än 5,5 procent. Den öfrsäljningen har ökat med 50 procent jämfört med i fjol.