Brewdog känns som en given investering för de flesta som skulle få chansen. Men en gång i tiden fick de faktiskt nobben av tv-programmet Draknästet.
Draknästet, eller Dragon´s Den som det engelska namnet är, är en tv-serie där företagare fick lansera sina idéer framför tv-kameran, men hopp om att någon av investerarna i panelen skulle nappa och satsa pengar.
En hel del av deltagarna fick hjälp med finansiering, men för Martin Dickie och James Watt, grundarna av Brewdog, tog det stopp redan innan de hamnade i tv.
– Vi tog oss igenom den första processen och blev utvalda till ett testprogram i Manchester. Vi tog på oss våra finaste kläder och tränade in vår presentation. Vi tyckte att vi gjorde ett bra jobb, men det tyckte inte producenterna, skriver man i en blogg på sin hemsida.
De båda grundarna beskriver det negativa beskedet som en spark mot tänderna, men är ändå tacksamma. De kunde då nämligen gå tillbaka till skrivbordet och titta på andra finansieringsmöjligheter, vilket ledde fram till en emornt framgångsrik satsning på crowdfunding.
Vad erbjöd då de båda grundarna till panelen i Draknästet? Jo, för 100 000 pund skulle en eventuell investerare få satsa i utbyte mot 20 procent av företaget. Sett till Brewdogs värde i dag skulle de 100 000 punden ha förvandlats till 360 miljoner pund.
– De hade varit den bästa investeringen i tv-programmets historia, skriver man i sitt blogginlägg.