Bildspel
Darren Packman är ölambassadör för Sveriges Bryggerier och berättade om sina erfarenheter av den brittiska marknaden.
Export av öl blir en allt viktigare fråga för svenska bryggerier. I går hölls ett seminarium i Stockholm där fokus låg på export till Storbritannien.
Beernews har tidigare berättat om Sveriges bryggeriers satsning på Darren Packman som ölambassadör. Målet är att hjälpa till med en utökad export av svensk öl och under onsdagen hölls ett första seminarium i samarbete med Business Sweden i Stockholm. Drygt 20 intresserade åhörare fick lära sig mer om den brittiska marknaden och hur man lyckas med att ta sig in där.
– Det har hänt mycket i Sverige de senaste åren. Vi gör väldigt bra öl och det finns en möjlighet för svensk öl i Storbritannien. Sverige står för kvalitet i britters ögon, sade Packman under seminariet.
Han har själv jobbat med bland annat Shepherds Neame och Brewdog innan han flyttade till Sverige och numera driver bryggeriet Beer Studio i Umeå. Packman tryckte hårt på att en satsning på export måste vara helhjärtad.
– Ska du lyckas räcker det inte med att göra det på fredag eftermiddag. Då måste vara på plats, göra collabs, vara på festivaler och ha en stort i sociala media.
Under seminariet berättade även Paul Oakley, statistiker på British Beer&Pub Asssociation, om den brittiska marknaden.
– 3,3 miljoner britter dricker craft beer och den delen växer snabbare än andra inom ölbranschen. Det finns en trend att man dricker mer sällan, men då också väljer premiumprodukter, berättade han.
Oakley pekade också på att lågalkoholöl har en otroligt snabb utveckling, men lyfte också ett varningens finger när det gäller Brexit och att man inte riktigt vet ännu vad som ska gälla på den brittiska marknaden.
En del diskussionen blev det också under samlingen och det verkade finnas ett intresse för den brittiska marknaden. Seminariet, som var på engelska, bjöd kanske också på den tydligaste rekommendationen när Darren Packman svarade på frågan om vilket praktiskt råd han ville skicka med.
– Do it, var Packmans svar.