Påminner Systembolagets kampanjer om det gamla Östtyskland? Det hävdas i en debattartikel som väcker uppmärksamhet.
Systembolaget lägger varje år stora pengar på reklam i tidningar och tv-kanaler. Men satsningen sågas nu i en debattartikel, där det också ifrågasätts varför media inte granskar reklamen. Det är Anders Jansson, projektledare på kommunikationsbyrån YMR, som skrivt en debattartikel som publiceras hos Dagens Media. Han vänder sig mot budskapet att svenskar tack vare Systembolaget dricker 30 procent mindre alkohol.
”I forskningen förfasas man även över potentiell konkurrens vilket kan leda till lägre priser. I sin iver att bevisa sin tes så har då Systembolaget räknat med att om priserna skulle sjunka så skulle vi köpa alkohol för pengarna som ”vi sparat in. Skulle till exempel en flaska brännvin gå från att kosta 200 kronor till 100 kronor så skulle vi köpa två flaskor istället för en. En helt vansinnig uträkning förstås som utgår från att vi människor är för dumma för att begripa oss på vår egen toleransnivå eller att det enda som står i vägen för en riktig karatefylla är centiliterpriset på spriten”, skriver Jansson.
”Att desperat försöka hävda sitt existensberättigande genom att göra reklam med undermålig fakta, med ett syfte att påverka skattebetalarna, med skattebetalarnas egna pengar hör snarare hemma i efterkrigstidens Östtyskland. Men när det handlar om ”omtanke” så verkar medierna blunda för vad som egentligen är sant och falskt”, skriver Jansson.
Läs hela debattartikeln här.