Flera avhopp. Dessutom planer på att organisera en egen festival samtidigt som Extravaganza. En hel del bryggerier har reagerat starkt affären mellan Beavertown och Heineken.
Det var i förra veckan som ryktena bekräftades. Beavertowns ägare Logan Plant gick då ut och meddelade att holländska storföretaget Heineken köper en del av det brittiska bryggeriet. Det spekuleras i att det handlar om upp till 49 procent av företaget.
Nu möts affären av protester från andra bryggerier och ölbutiker. Avhoppen från Beavertowns festival Extravaganza i september blir fler och ölbutiker protesterar på sitt sätt.
De här reaktionerna har vi fångat upp hittills:
– Amerikanska The Veil meddelade tidigt i sociala media att de ställer in sitt deltagande i Extravaganza.
– Brittiska Cloudwater, rankat av Ratebeer som världens näst bästa bryggeri, hoppas av Extravaganza. Man meddelar att man hatar att göra sina kunder besvikna, men rekommenderar i stället festivaler som Leeds Internationel eller Indy Man, där man kommer att delta med sina öl.
– Brewdog meddelar att man hoppar av Extravaganza och att man dessutom slutar att sälja Beavertowns öl i sina butiker och barer.
– Brew By Numbers meddelar att de hoppar av Extravaganza och planerar också för att skapa en egen ölfestival samma helg som Extravaganza, där oberoende bryggerier ska bjudas in.
– Ölbutiken Hop Burns & Black slutar att sälja öl från Beavertown.
– Ölbutiken Indiebeer tar det ett steg längre. De slutar att sälja Beavertowns öl och har dessutom rea på deras öl tills de tar slut.
Det ska i ärlighetens namn också nämnas att det varit branschfolk som stöttat Beavertown och Logan Plant i sitt beslut att involvera Heineken i företaget. Men känslan så här långt är att den här dealen har retat upp betydligt fler än när heineken tidigare gjort liknande avtal med brittiska Brixton och amerikanska Lagunitas.