Alkoholfri öl blir allt mer populärt och de största ölföretagen har förstås koll på det. Nu satsar Heineken nästan 70 miljoner på marknadsföring på de brittiska öarna.
Trenden med lägre alkohol i öl, eller helt alkoholfria öl, växer hela tiden. Allt fler, framför allt unga, lockas av den lägre alkoholhalten.
Heineken har förstås inte missat den trenden och i fjol släppts ölet Heineken 0,0. Det ölet har haft en snabb positiv utveckling och växer snabbast av alla alkoholfria öl på den brittiska marknaden. Men Heineken är inte nöjda med det. Nu ska cirka 70 miljoner kronor satsas på en massiv reklamkampanj.
Av de tio öl som ökar mest i försäljning i butik i Storbritannien är fem alkoholfria. Med kampanjen, som fått namnet ”Now You Can”, ska Heineken locka ännu fler kunder.
– Vi har haft en fenomenal utveckling för öl med låg eller ingen alkohol och den här kampanjen ger oss möjlighet att kommunicera nya tillfällen när det går att dricka öl, säger Nic Casby på Heineke i ett pressmeddelande.