Det har funnits en oro under några månader. Men nu är Jonas Gustavsson trygg med att han kan fortsätta att kalla sitt öl för Dead Head.
Det var i våras som Jonas Gustavsson på Morgondagens Bryggeri fick ett mail från US. Avsändare var Destihl Brewery från Illinois och de hävdade bland annat att de hade rättigheter för namnet Dead Head och att Gustavsson borde byta namn på sitt öl.
– Man undrade ju lite vad de höll på med, men jag svarade dom aldrig, säger Gustavsson.
I stället gick han vidare med frågan till svenska myndigheter och även där blev det lite luddiga svar. Men nu har han allting klart, då han varumärkesskyddat just namnet Dead Head hos Patent – och registreringsverket.
Ölet Dead Head är en berliner weisse med hallon och lakrits och det är ett av Morgondagens allra mest populära öl.
– Vi har bryggt det flera gånger och ska brygga det igen. Det är många som verkar gilla det och kanske kommer det också en dag på Systembolaget, säger Gustavsson.
I processen kring ölet Dead head var Gustavsson extra noggrann och då hittade han ett nystartat bryggeri med namnet Deadhead i norra Sverige.
– Jag mailade dom och kollade. De hade inga problem med vårt ölnamn och föreslog att vi kanske skulle göra en collab framöver. Han var jättetrevlig, säger Gustavsson.
I övrigt vad gäller Morgondagens är det fortfarande aktuellt med en flytt från Hamburgsund. Målet är att hamna i eller i närheten av Göteborg, men inget är klart ännu.
– Vi har tittat lite på lokaler, och även pratat med lite potentiella samarbetspartners. Vi får se när det löser sig med allt, säger Gustavsson.