Sverige är en av de absolut viktigaste marknaderna för Firestone Walker. Exportchefen Adrian Walker räknar med flera nya svenska lanseringar från bryggeriet under året.
Firestone Walker är ett av de större craft-bryggerierna i USA. Men årsproduktionen på 47 miljoner liter ska växa.
– Vi avvaktade länge med export för att vi inte hade nog med öl. Det är tryck på oss nu men vi får ett bryggeri med mer kapacitet i juni, säger exportchefen Adrian Walker.
Han är yngre bror till grundaren David Walker och anslöt till bryggeriet för 5-6 år sedan. Sin första sejour på bryggeriet gjorde han visserligen efter skolan, men den har han lagt bakom sig.
– Min bror är 15 år äldre än jag och han gav mig chansen som säljare. Jag sommarjobbade men var riktigt kass och brorsan tyckte att jag skulle göra något annat, säger han med ett skratt.
Nu reser han världen runt i sin roll som ansvarig för all export. Inte minst gillar han att komma till Sverige.
– Sverige är mycket viktigt för oss. Det är den näst viktigaste exportmarknaden för amerikansk craft beer överlag och vi vill satsa här.
Valet föll på ett samarbete med Spendrups och det har han inte ångrat.
– Jag reste runt i flera månader i Sverige och träffade olika företag. Jag vet att det finns dom i Sverige som tycker att dom är för stora, men de levererar och ger oss precis vad vi vill ha. Spendrups arbete här har skapat ramar för vad vi vill ha när vi satsar i andra länder, säger Walker.
Den svenska satsningen handlar faktiskt inte i första hand om Systembolaget. Det har funnits några öl där och kommer att bli fler, men högst prioritering har försäljning på pubar, barer och restauranger.
– Systembolaget är lite bäret på toppen av bakelsen. Vi vill mest synas på barer och restauranger för att bygga upp vårt varumärke och för att veta att folk dricker vår öl i perfekt kondition. Vi siktar inte på att låta Sverige svämma över av vår öl, men vi vill vara en del av den marknaden.
I dagsläget använder sig Firestone Walker av både burkar och flaskor. Flaskorna finns kvar för att marknaden fortfarande kräver det.
– Kunde vi bara välja utifrån kvalitet skulle vi bara köra med burkar. Burken är som ett minifat, men det finns fortfarande kunder som förknippar burken med ett sämre öl, säger Walker.
Bryggeriet startades så tidigt som 1996 av David Walker och Adam Firestone. För ett par år sedan blev Duvel Moortgat delägare i det kaliforniska bryggeriet. Adrian Walker ser inga problem med att större ölföretag blandar sig i craft beer-scenen.
– Om vi ska sprida budskapet med craft beer över världen behövs det några stora som visar vägen.
Oavsett ägarstruktur eller storlek på bryggeriet säger Adrian Walker att Firestone Walker har kvar samma tankesätt som när man började att brygga öl.
– Beer before glory. Vi tycker att allt handlar om vätskan som finns i glaset eller burken. Vi vill göra varje öl så bra vi bara kan och det finns en historia och en mening med varje öl, säger han.
Satsningen på Sverige ska också utökas med fler öl. Velvet Merkin, en fatlagrad stout, släpps på Systembolaget på torsdag. Luponic Distortion är en annan av de nya öl som kommer till Sverige. Denna india pale ale bryggs med jämna mellanrum och humlen byts ut för att göra olika varianter av ölet. Tanken är att den ska komma på Systembolaget i juni och dessutom finnas på fat på en del krogar.
Många är förstås också nyfikna på om Firestone Walkers mindre produktioner av framför allt fatlagrade öl kommer att bli tillgängliga i Sverige. Den som har tålamod kanske kan få vara med om det.
– En del fatlagrade öl har varit och kommer att vara med vid speciella events. Men när vi är redo för att skicka de ölen på export lovar jag att Sverige står första i kön.