Det blev ett nytt besöksrekord för Malmö Öl & Whisky Festival i helgen. Men projektledaren Glenn Pålsson tror på ännu fler besökare kommande år.
Totalt kom det 11 900 besökare till festivalens två dagar, och det var två tredjedelar av den publiken som kom på lördagen.
– Vi ökade med 900 jämfört med i fjol och flödet inne på festivalen var jättebra. Många av utställarna sålde slut timmarna före stängning, säger Pålsson.
Under helgen var det också premiär för den folkölssatsning som gjordes i samband med festivalen. Pålsson tyckte att den föll väl ut.
– Vi hade 24 unika öl med låg alkoholhalt, säger han.
På sikt är förhoppningen att festivalen ska växa mer. Framför allt skulle det gå att ha betydligt fler besökare under fredagen.
– Vi skulle klara 8000 även på fredagen, då skulle vi ha 16000 åskådare utan några problem.
Man kan säga att arrangerande Taste Events nu är i en halvtidspaus. I slutet av månaden är det nämligen dags för premiär för Malt, Mat & Destillat, en mässa i Stockholm som också arrangeras av Taste Events.
– Det blir en större utmaning, det är en helt ny mässa och en ny marknad för oss, säger Pålsson.
Han räknar med att arrangemanget ska fungera ungefär som i Malmö och hoppas att även Stockholmspubliken ska hitta den här mässan.