Tre tunga nedläggningar på en månad. Nu säger branschföreningen att de danska jättarnas prispress ligger bakom småbryggeriernas problem.
Beernews har tidigare berättat om konkursen för Indslev Bryghus och hur det sedan köptes upp av Vestfyen. Men även Stevns Bryggeri och Mylius-Erichsen Bryghus har nyligen fått kasta in handduken.
Tore Jörgensen, ordförande för föreningen Det Fri Øl är övertygad om att storbryggeriernas prispress är en stor anledning till problemen.
– Det helt grundläggande problemet är att industribryggerierna försöker visa upp sig som mikrobryggerier, fast med en helt annan kostnadsstruktur. Det blir en prissättning som mikrobryggerierna inte kan klara av, säger han till Jyllands-Postens ekonomisajt Finans.
Anders Busse Rasmussen, som tidigare drev Indslev, är inne på samma linje.
– När enbart Royal Unibrew kommer med fyra-fem nya varumärken inom ett par år och brukar alla knep för att få ölen att likna de som kommer från småbryggerier, då gör det en skillnad, säger han.
Men från Carlsberg säger man att deras nya produkter inte har påverkat de små bryggerierna.
– Jag kan förstå att det i perioder är svårt att hänga med, men det handlar mer om att marknaden är mer och mer mättad av de nya öl som dyker upp. Vi har ju sett en explosion av nya bryggerier och öl de senaste åren, säger Simon Fibiger, försäljningsdirektör på Carlsberg.