Få öl har gjort sådan succé som Lusse Lelle gjorde i fjol. Nu kommer ölet tillbaka och dessutom i två versioner.
Det var i samband med julölssläppet i fjol som Brekeriets Lusse Lelle hade sin premiär. Suörlet med saffran blev snabbt superpopulärt och 25 000 flaskor sålde slut på bara en dryg vecka.
– Det var helt galet, vi trodde inte att det skulle bli en sådan succé. Men namnet förknippas nog av många med julen och ingen hade gjort ett sådant öl tidigare, säger André Ek på bryggeriet.
I somras släpptes Lucifer, som var en variant på Lusse Lelle där man också adderat passionsfrukt.
Men nu kommer originalet tillbaka. Gångna helgen fanns den första chansen att prova ölet på Stockholm Beer&Whisky Festival samt på Mikkeller Bar i Stockholm. Fler fat kommer att dyka upp under hösten och 7 december är det dags för exklusivt släpp på Systembolaget.
– Vi har bryggt samma mängd i år, men det blir bara 10 000 flaskor på Systembolaget. Vi har i stället gjort fler fat och kommer att sälja mer till pubar och restauranger, så det blir nog så att fler kan få chansen att prova den i år, säger Ek.
Nytt är också att Lusse Lelle får en lillebror, Lusse Lille. Det är folkölsvarianten av ölet och det ölet har premiär på bryggeriet i Landskrona 18 oktober.
– Det ölet kommer att finnas i en del butiker, men framför allt via mathem.se. Lusse Lille är i princip samma recept, men den blir förstås lite tunnare med lägre alkohol, säger Ek.
Nu återstår att se hur intresset för Lusse Lelle blir när det kommer på Systembolaget 7 december.
– Det kan nog bli lite huggsexa och jag skulle tro att den tar slut ganska snabbt, säger André Ek.