Nolia Beer fortsätter att växa. I helgen finns 37 bryggerier och totalt 69 utställare på plats i Umeå. Nu hoppas man dessutom att locka fler kvinnor att besöka mässan.
Umeå-mässan är inne på sitt tredje år och har växt för varje år. Första året var det totalt 27 utställare och nu är man alltså uppe i 69.
– Det är 37 bryggerier och totalt 49 som serverar drycker. Utöver det finns det bland annat mjöd, vin, champagne och gin, säger Sussi Wikström som ansvarar för mässan.
Med en vecka kvar är det sålt lika mycket förköp som i fjol, och Wikström vet att det tidigare år sålts bra med biljetter veckan före evenemanget. Fjolårets 3000 besökare lär därmed passeras.
– Det hoppas vi och vi kan klara av fler besökare. Framför allt har vi jobbat med att försöka få fler som kommer på fredagen, säger Wikström.
I år har man dessutom sålt VIP-biljetter, som ger tillgång till den lokal där det blir en hel del intervjuer och annat. Där kommer även bryggarna att vara när de inte serverar öl.
Under året har Sussi Wikström jobbat en hel del med att locka fler kvinnor till mässan.
– Jag har försökt att sälja in mässan på en hel del olika events och hoppas at det ska ha effekt. Jag hoppas och tror att det blir en större andel med tjejer som besöker oss i år.
Även öltävlingen växer för varje år. Den här gången är det 100 olika öl som gör upp om de olika priserna.