Han är född och uppväxt i USA, men inspirerades en hel del under en resa i Belgien. Nu är Richard Kilcullen ansvarig för Brewdogs surölssatsning Overworks.
När Brewdog satsar så gör man det ordentligt. Så är det även med Overworks, som är skottarnas nya surölsprogram.
– Jag träffade James Watt under vintern 2016 och han ville göra det här på riktigt. Brewdog har stort fokus på kvalitet och han övertygade mig om att det här var rätt för mig, säger Kilcullen.
Kilcullen tillbringade några dagar på bryggeriet i Skottland innan han tog beslutet att hoppa på satsningen.
Han lämnade sitt jobb på Wicked Weed i USA och flyttade till Skottland. Där har han varit inblandad i projektet nästan från start.
– Overworks var ett hål i marken när jag kom dit. Jag har varit med i uppbyggnaden och designat bryggeriet, säger han.
Han är uppväxt i staten New York och gick på college i Asheville, North Carolina, där han också började att hembrygga. Intresset blev till ett jobb efter studierna och nu har han flyttat över Atlanten för att jobba med Brewdog och Overworks.
Vörten till surölen bryggs i det vanliga bryggeriet hos Brewdog och förs sedan över till Overworks. Redan från start ska det komma ut en hel del öl på marknaden. Där finns i dag åtta stycken foeders på 1000 liter och tio stycken på vardera 5000 liter. Dessutom finns 700 rödvinsfat och även en hel del andra varianter på fat.
– Vi siktar på att göra en miljon liter suröl under det första året, säger Kilcullen.
Att producera suröl innebär en hel del väntan. Som ansvarig tycker Richard Kulcullen att oron för produkten är en del av yrket.
– Ölet ska hålla dig vaken en del nätter när du funderar på om allt har blivit rätt. Det är en del av passionen, säger han.
På Overworks tas en hel del prover under processens gång för att ha så bra koll som möjligt.
– Du måste låta faten göra sitt jobb och utföra sin magi på ölen. Samtidigt vill du ha koll och det är viktigt att ha kontinuitet i verksamheten, säger Kilcullen.
De första ölen kom ut på marknaden i somras, men allt gick inte som planerat. De flaskor som köpts in höll inte måttet och en hel del öl fick hällas ut.
– Det var riktigt tufft och vi fick byta flaskor helt. Men nu ska det fungera.
Suröl ligger i tiden och Richard Kilcullen tror att det är en öltyp som kommer att växa mycket.
– Det är lite speciellt men samtidigt tror jag att folks smaklökar har utvecklats.
Han tror att de ofta ganska traditionella britterna också kommer att vilja ha mer suröl.
– Det är en typ av öl för speciella tillfällen. Vi vill inte att det ska bli för stort, men vill att fler ska prova. Vi vill göra människor passionerade när det gäller öl, säger Kilcullen.