Anders Hansson på Malmö Brewing Co ligger just nu i startgroparna med ett nytt projekt: Mjöd.
Malmö Meadery ägs av Malmö Brewing men säljs under eget varumärke, precis som ett annat svensk bryggeri, O/O, nyligen gjorde tillsammans med Attic Meadery.
– Det känns som mjöd är trendigt, det blir fler och fler som börjar med det, säger Anders Hansson.
– Att det är ett eget varumärke är för att vi vill göra skillnad på öl och mjöd, även om det är samma ägare, jag.
Försäljningen av mjöden planeras komma igång före årsskiftet på bryggeriets tap room.
– Vi ska framför allt sälja den vårt eget ställe och planerar att ha tre tappar med mjöd hela tiden. Men sen ska vi också flaska för att sälja på Systembolaget och internetsajter..
Malmö Meadery är inte hastigt påkommet utan resultet av en längre tids arbete av Anders Hansson.
– Det har tagit lite tid att komma hit, men det gör ingenting. Jag har provmjödat ett antal år. Jag började som hemmjödare i 20-literskärl för lära mig grunderna och har sen ökat till större batcher i tankar, jäst med kolsyra och skaffat bättre utrustning, säger han.
– Jag har gjort massa olika batcher som jag sen har lagrat. Så jag har mycket på fat som är färdigt att serveras nu.
Den typ av mjöd han främst satsar på är kolsyrad session mead på runt sex procent.
– Jag har inspirerats lite av B. Nektars mjöd. Jag vill göra mjöd tillgängligare för allmänheten. Med session mead blir det mindre skatt och honung och vi kan få ner priset. Honung är inte billigt. När vi flaskar kommer vi att göra det i 33-centilitersflaskor, inte 75 av samma anledning.
– Sen ska vi göra stora mjöd på 14-15 procent också, men framför allt blir det session.
Det är främst Anders själv som jobbar med mjöden, bryggarna på Malmö Brewing har för mycket att göra för att kunna hjälpa till.
Gäller inte det dig också?
– Jo, jag har nog att göra ändå, men det är roligt att hitta på grejor och det är roligt att jobba.
Redan i lördags kunde den som är nyfiken på Anders Hanssons mjöd få sitt lystmäte. Då släpptes en collab på Malmö Brewings tap room som Anders gjorde i somras med Superstiton i Prescott, USA.
– Den är gjord med ananas och sura körsbär på nio procent. Och den är kolsyrad.
– Detta första gången de gör en kolsyrad mjöd. De brukar göra väldigt stora mjöd på 13-14 procent. Denna är lite lägre.
Totalt räknar Anders Hansson med att kunna producera 15000-20000 liter mjöd om året.
– Och vad som är häftigt är att vi har mjöderiet på tredje våningen i vårt tap room och där kommer vi att ha en tapp – så det blir en mjöderipub också.