Gävlemjöderiet Mjödner fick en chock nyligen när de upptäckte att deras mjöd sålt så bra på Systembolaget att de kom in i fasta sortimentet i 44 butiker – från att ha varit i tre butiker innan.
– Jag kontaktade Systembolagets säljare och frågade vad som hänt, berättar Niklas Nolemo på Mjödner.
– Han svarade först ”Det är säkert nåt fel”. Sen kollade han upp det och sa ”Ja det har du rätt i – hur gick det till – om ni behåller den perioden så har ni 44 butiker i stället för tre”.
”Kan vi leverera?”, frågade investeraren.
”Nä!”, svarade Niklas.
I slutänden höll Mjödner ut hela perioden. Investeraren gick in med mer pengar för att uppgradera utrustningen. Fortfarande i samma lokaler och lika många anställda. Målet var att fyrdubbla produktionen.
– Vi går från nio 300 liters jäskärl till sju 1150 literskärl och gör en ganska stor förändring i processen, allt vad gäller buteljering, rengöring, distribution ändras samtidigt, säger Niklas.
– Vår maxkapacitet blir 65000 liter och vi går från en situation där vi inte hunnit producera lika mycket som efterfrågan kräver till en situation där vi producerar mer än vad vi säljer.
Han berättar också att man tittar på en ny produktlinje, även om han inte vill berätta riktigt vad det handlar om.
– Det är inte öl, det har vi inte en aning om hur man gör. Allt jag kan säga nu är att det är en ny vinkel på det vi redan gör.
Introduktionen på 44 systembolag skedde redan 1 september, nu i dagarna arbetar man med färdigställa den nya utrustningen. Första batchen blir av någon gång denna vecka.
– Än så länge har vi inte ökat produktionen, det är så lång leveranstid på grejorna, så vi har precis ställt in nya utrustningen. När vi väl har fasat över är vi snabbt ikapp. Vi ska bara göra de första batcherna och se så allt smakar och luktar som det ska – sen växer vi snabbt.
– Men det vi har gjort kostar ganska mycket pengar, det känns lite som do or die. Vi kommer att att ha kapaciteten, återstår att se om vi kan få efterfrågan på marknaden.