Två lanseringar samtidigt i Systembolagets fasta sortiment blev en utmaning för RÅÅ Bryggeri. Nu väntar även en tredje lansering men Nicolai Gyllström ska klara det också.
För många bryggerier är det fasta sortimentet något som man bara drömmer om. Konkurrensen är stenhård och framför allt när det gäller lageröl är det riktigt tufft.
Men RÅÅ Bryggeri i Helsingborg har lyckats ta sig igenom det nyckelhålet inte bara en utan tre gånger. I mars lanseras nämligen det tredje ölet på ett år i det fasta sortimentet.
– Det är kanonkul att vi har att göra, det känns lite som att vinna på Lotto. Men vi har också satsat stort och det här är ett högriskprojekt, säger grundaren Nicolai Gyllström.
Det hela började i december i fjol när telefonen ringde och Systembolaget meddelade att RÅÅ Lager kommit in i det fasta sortimentet.
– De gratulerade men var också lite oroliga för om vi hade kapaciteten då vi var ganska nya på marknaden. Att få in en lansering med en bra rotation på ett öl med eget recept var en ganska rejäl klapp på axeln, säger Gyllström.
Telefonen ringde igen
Men det stannade inte där. Tre veckor senare ringde telefonen igen och nu var det ölet Von Pilsen som också tagit sig in i det fasta sortimentet. Båda ölen lanserades 1 juni och Systembolagets uppskattning är att lagern ska sälja 80 000 liter på tolv månader och von Pilsen ska sälja 150 000 liter.
– Det var förstås helt galet, det tyckte Systembolaget också. Men vi tyckte då att vi hade gott om tid på oss att bygga upp ett ordentligt lager.
Men så kom juni och ni vet alla hur den här sommaren var. Solen och värmen gjorde att det såldes massor med öl och Råås produkter gick hem hos många.
– Lagret var slut på fem dagar och våra öl var de två mest framgångsrika av de nya. Då satt vi i skiten, fast på ett bra sätt, säger Gyllström.
Panikbeställning
Man bryggde så mycket man orkade, alla andra produkter fick stå åt sidan och allt fokus lades på de två lagerölen. Trots det blev det tomt på hyllorna vid en del tillfällen under sommaren.
– Vi hann inte riktigt med och det var lite synpunkter då från Systembolaget. Vi fick panikbeställa tre nya 4000-literstankar och se till att de levererades så snabbt som möjligt.
Utöver all bryggning hade man också under våren installerat en separator och i augusti automatiserades flasklinan. Det var en åtgärd som sparat in mycket tid.
– Innan uppgraderingen krävdes tre personer för att flaska 2000 liter per dag. Nu är vi två som klarar av 4000 liter. Dessutom slipper vi de allra flesta tunga lyften.
De båda ölen har fortsatt att sälja bra, även om försäljningen för dom, och många andra öl, störtdök i september när sommaren var över. De båda lanseringarna var helt i plan med vad Gyllström och Råå Bryggeri vill uppnå.
– Vår strategi har hela tiden varit att vara ganska main stream. Vi vill nå den stora massan och vi vet att vi inte har den högsta statusen hos ölnördarna, men det handlar inte om att vi inte kan brygga sådan öl, säger Gyllström.
Fler experiment
Under hösten, när allt lugnar ner sig lite, var planen att brygga fler experimentella öl och så har det blivit. Men så var det det här med lanseringar på Systembolaget. Telefonen ringde nämligen igen och nu väntar en tredje lansering i det fasta sortimentet 1 mars. Det blir då med en kellerbier med namnet #nofilter.
– Den ska ut i 150 butiker och de räknar med att den ska sälja cirka 150 000 liter. Det kommer förstås också att märkas i vår produktion.
Den här gången är dock bryggeriet bättre förberett och det ska inte vara några problem att leverera tre öl samtidigt till det fasta sortimentet.
Lanseringarna har förstås satt rejäl fart på årsproduktionen. 2017 bryggde man 90 000 liter, i år landar den siffran på 220 000 liter och nästa år är målet att nå 450 000 liter.
– Vi har kapacitet för att brygga 750 000 liter per år som det ser ut nu, och bryggverket klarar upp till två miljoner per år.
Under våren blir det alltså tre öl från RÅÅ bryggeri det fasta sortimentet. Hur det blir därefter återstår att se.
– De två första ölen kommer att utvärderas efter tolv månader. Om de säljer bra kommer de i fler butiker men säljer de lite sämre så tappar vi butiker och kan fasas ut successivt, säger Gyllström.
Små marginaler
Men även om de tre produkterna håller sig kvar så är de inga givna kassakor. Marginalerna är nämligen ganska små. Ett av ölen kostar 16,90 kronor och de två andra ölen har priset 14,90 kronor.
– Det är väldigt små marginaler för oss och det bygger på en hög rotation. Dessutom måste hela kedjan fungera perfekt för att det ska bli bra. Men vi har accepterat de små marginalerna och valt den vägen.
Gyllström är otroligt tacksam för det jobb som personalen på bryggeriet lagt ned det senaste året och menar att det här inte hade fungerat utan deras passion och kunskaper.
– Det var lite kaos ett tag i somras, men nu under hösten har vi nått ett normalläge och känner att vi har kapacitet att klara av det här.