En varumärkestvist gör att Omnipollo tvingas att sluta brygga det uppmärksammande ölet Yellow Belly. Men en avslutande variant på ölet ska komma ut innan det är över.
Det är ett brittiskt bryggeri som har varumärkesskyddat namnet och som inte tillåter att produktionen av ölet fortsätter för Omnipollo och brittiska Buxton.
– Vi har hållit på med det här i ett år och verkligen velat lösa det. Yellow Belly släpps bara en gång per år och risken för sammanblandning är minimal. Det är trist att det inte går att lösa, jag tycker att de hade kunnat vara lite smidigare, säger Henok Fentie på Omnipollo.
Ölet väckte stor uppmärksamhet när det kom, inte minst med tanke på den kontroversiella förpackningen där ett vitt pappersomslag med två svarta ögon är ett inägg i debatten om rasism.
Förpackningen har aldrig stoppats i något land, men nu är det i stället namnet på ölet som skapar problem i Europa. Samtidigt har Henok Fentie fått klartecken från USA att namnet kan fortsätta att användas där.
Ölet har funnits i fem år, och varit tillgängligt i cirka 50 olika länder. Nu blir det alltså bara en gång till som ölet släpps.
– Ölet finns redan i tank och den kommer att släppas. Den kommer att ha en stämpel med tillägget ”ceased and desisted final batch” och vi har gjort om receptet lite och satt lite guldkant på den här versionen, säger Fentie.
Nu återstår att se om liknande öl kommer ut på marknaden längre fram. Samarbetet med Buxton kommer att fortsätta och det kommer att bryggas fler imperial stouts. Inom kort kommer till exempel ölet Anniversay Coward ut på marknaden. Det är en hyllning till Yellow Bellys femårsjubileum och kan kanske bli en lämplig ersättare.