Ölförsäljningen i Ryssland har gått ned med 40 procent de senaste nio åren. Men kanske kan den alkoholfria ölen vända på det.
Alkoholfri öl upplever nämligen ett uppsving i ett land där allt färre dricker öl. Medan ölförsäljningen i stort tappar, har försäljningen av alkoholfri öl ökat. I fjol var ökningen tolv procent.
Den stora anledningen till att ölförsäljningen i stort har tappat, är de regeringsbeslut 2008 som bland annat innebar en skattehöjning. Nu har bland annat de stora öljättarna börjat att satsa på alkoholfri öl för att sälja bättre.
Anheuser-Busch Inbev ska storsatsa på att marknadsföra alkoholfri Budweiser under fotbolls-VM nästa år, och konkurrenten Carlsberg satsar hårt på att lansera sin alkoholfria version av Baltika.
– Den här marknaden är definitivt underutvecklad i landet. Vi ska utöka vårt utbud och vi vill satsa mer, säger InBevs ryske chef Dmitry Shpakov till Japan Times.
I dagsläget står den alkoholfria ölen för 1,2 procent av den totala försäljningen i Ryssland. I Tyskland är motsvarande siffra fem procent och i Spanien är den så hög som 13 procent.
InBevs mål för hela sin verksamhet är att 20 procent av deras försäljning ska vara alkoholfri öl år 2025.