Great Swedish Beer Festival. Det är namnet på den nysatsning som ska bli största ölfestivalen med enbart svenska utställare.
26 oktober är det dags för premiär för festivalen och platsen är Malmö. Målet är att locka 75 svenska bryggerier redan det första året till Slagthuset MMX.
– Vi kommer helt enkelt att satsa på det som vi själva har saknat på besök runt om på olika ölfestivaler. Great Swedish Beer Festival skall kännas både nördig och folklig, och det ska finnas något för alla, säger Erik Frithiof.
Han driver projektet Great Swedish Beer Festival tillsammans med Nils Johan Törnström och Stellan Colt och detta kommer att bli en massiv manifestation för svensk öl.
Festivalens namn är förstås inspirerat av Great American Beer Festival, där det bara finns amerikansk öl. Den är i dag världens största ölfestival.
Festivalen kommer att genomföras i två olika pass under samma dag, och utöver öl blir det mat, specialprovningar, livemusik och en talkshow där bryggarna får en chans att vara lite mer personliga inför besökarna.
– Vi gör det här av kärlek till drycken och hantverket bakom den och ser inte våra deltagande bryggerier som kunder, utan snarare som rockstjärnor. Dessutom satsar vi hårt tillsammans med olika aktörer att blanda upp besökarna med internationella inköpare så att bryggarna får ännu större exponering både från Sverige och från utlandet, fortsätter Nils Johan Törnström.
Redan nu har ett bryggarråd tillsatts. Där samlas ett gäng skånska bryggerier, bland annat Nerdbrewing, Psyhchopipes och Brygghuset Finn, och de ska ge tips och råd utifrån sina erfarenheter för att festivalen ska bli en höjdpunkt för såväl utställare som besökare.
Under året kommer det dessutom att startas en ölklubb, MMX Beer Club, i den nya restaurangen på Slagthuset MMX. Där ska det lockas med öl inom vissa olika teman med jämna mellanrum fram till festivalen.
Biljettsläpp blir det 8 mars, men den som går på den första MMX Beer Club 28 februari kommer att kunna köpa biljett redan då.