Restaurang med fokus på egna öl i centrala Stockholm och nytt varumärke. Nu satsar PKLK rejält offensivt på flera sätt.
Peter Pikulik är mannen bakom PKLK och Beernews har tidigare berättat om hur han i framtiden ska brygga öl i samma lokaler som Unibärsum och sälja sitt bryggverk.
Men nu kommer fler samarbeten där PKLK har en viktig roll. När Brisket & Friends satsar på en ny restaurang nära Norra Bantorget är Pikulik en del av den satsningen. Tolv ölkranar kommer det att finnas i lokalen.
– Det här är drömmen för mig och det har verkligen gett mig en nytändning. Det här blir något som är unikt för PKLK, och upplägget blir ganska likt Warpigs i Köpenhamn, säger han.
Han tänker sig att merparten av kranarna ska vara avsatta för PKLK-öl, men han ser också gärna att andra Stockholmsbryggerier får plats. Dels på kranarna, men också genom tap takeovers.
De båda parterna har länge pratat om ett samarbete och nu blir det alltså verklighet. Brisket & Friends driver sedan tidigare en lunchrestaurang i Stockholm. Den här satsningen ska ha fokus på kvällar och där kombineras alltså maten med en hel del öl. Cirka 100 sittplatser blir det i lokalen, men på sommarhalvåret kommer det finnas plats för fler gäster än så.
– Vi kommer att kunna ha en uteservering på en innergård där det blir mellan 50 och 100 platser. Det kommer bli något speciellt och vi kommer även att kunna ha en utomhusbar där, säger Pikulik.
Om satsningen tar fart kommer det förstås också att innebära en rejäl ökning av ölförsäljningen för PKLK.
– Det kan bli en utmaning att hinna med att brygga öl, men det tar jag gärna, säger Pikulik.
I samband med att restaurangen öppnar kommer han också att lansera ett nytt varumärke. Big Bone Brews blir namnet på de öl som i första hand är bryggda för restaurangen. Varumärket PKLK ska förstås också leva vidare och utvecklas på samma sätt som i dag.