Svenskarna litar mest på Systembolaget

Svenska folket tappar i förtroende för radio och tv. I stället är det Systembolaget som har högst förtroende av alla.

Det är andra året i rad som Systembolaget toppar den Förtroendebarometer som tas fram varje vår.

– Trovärdighet och pålitlighet är extremt viktiga i varumärkesbyggande i Sverige. Förtroendet är stort för varumärken med etisk och moralisk grundkompass, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner till Helsingborgs Dagblad.

Han anger personalens stora kunskap samt att Systembolaget månar om folkhälsan som viktiga anledningar till att förtroendet är stort.
– De har också lyckats balansera den myndiga delen med extremt hög kunskap. Kunskap är något som har hög status i Sverige, till skillnad från i USA eller Ryssland där pengar och makt är viktigare, säger Olovzon Turner.
Förtroendebarometern kollar varje år svenskarnas inställning till olika myndigheter, företag och politiska partier. I många år låg Sveriges Radio i topp men de senaste två åren har alltså Systembolaget tagit över den platsen.
Här är samhällsaktörerna med störst förtroende:

1. Systembolaget 70 procent

2. Universitet & Högskolor 65
3. Sveriges Radio 64
4. Ikea 61
5. SVT 60.
De som har minst förtroende:

1. TV3 9 procent

2. Expressen 10
3. Feministiskt Initiativ 11
4. Arbetsförmedlingen 12
5. Facebook 12.
Läs hela artikeln här.