Svenska folket tappar i förtroende för radio och tv. I stället är det Systembolaget som har högst förtroende av alla.
Det är andra året i rad som Systembolaget toppar den Förtroendebarometer som tas fram varje vår.
– Trovärdighet och pålitlighet är extremt viktiga i varumärkesbyggande i Sverige. Förtroendet är stort för varumärken med etisk och moralisk grundkompass, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner till Helsingborgs Dagblad.
– De har också lyckats balansera den myndiga delen med extremt hög kunskap. Kunskap är något som har hög status i Sverige, till skillnad från i USA eller Ryssland där pengar och makt är viktigare, säger Olovzon Turner.
Förtroendebarometern kollar varje år svenskarnas inställning till olika myndigheter, företag och politiska partier. I många år låg Sveriges Radio i topp men de senaste två åren har alltså Systembolaget tagit över den platsen.
Här är samhällsaktörerna med störst förtroende:
1. Systembolaget 70 procent
3. Sveriges Radio 64
4. Ikea 61
5. SVT 60.
De som har minst förtroende:
1. TV3 9 procent
3. Feministiskt Initiativ 11
4. Arbetsförmedlingen 12
5. Facebook 12.
Läs hela artikeln här.