UGN. Det blir namnet på det restaurangkoncept som ska sprida bättre öl på restauranger och pizzerior runt om i landet. Bakom projektet står Martin Jämtlid och Fredrik Glejpner.
Duon driver Original Brands STHLM och BOTTL3.5HOP i Stockholm, men har också under många år jobbat nära restaurangbranschen. Det är de erfarenheterna som ligger till grund för konceptet UGN.
– Förhoppningen är att det ska sprida sig över landet, vi har jobbat fram ett koncept som ska leda till bättre öl på restauranger och pizzerior, säger Jämtlid.
Den första restaurangen öppnar i Stocksund utanför Stockholm under våren. Planen är att erbjuda kvalitet både på mat och dryck utan att det ska bli för dyrt.
– Vi vill skapa en känsla av att man har fått mer än man har betalat för. Vi hoppas att konceptet ska kunna fungera på alla ställen runt om i landet där man vill höja kvaliteten en nivå, säger Jämtlid.
Duon har via importföretaget Original Brands STHLM fått många kontakter framför allt i de baltiska länder och södra Europa. De ölen kommer vara en del av UGN, men det ska även finnas plats för svenska öl.
– Även om folk vill ha en lager så vill vi erbjuda kvalitet. Vi vill vara ett alternativ för den restaurang som vill lyfta sig och ända hålla bra priser, säger Jämtlid.
En annan nyhet från duon är att de tagit agenturen för en burkmaskin från estländska Cannery, som kan användas i barer för att göra så kallade crowlers av lågalkoholöl. Tanken är också att kunna hjälpa mindre bryggerier att burka sånt som till exempel ska skickas in till Systembolagets i samband med offerter eller andra tänkbara uppdrag.
– Maskinen tillsätter kolsyra i burken och det bidrar till att ölet håller sig flera månader, säger Jämtlid.