Vi har inte sålt ut oss och har fortfarande full kontroll på företaget. Det konstaterar Brewdogs James Watt dagen efter nyheten att Brewdog sålt 22 procent av företaget för 2,4 miljarder kronor.
Beernews berättade i går kväll om att Brewdog sålt en dryg femtedel av företaget till amerikanska TSG Consumer Partners. Affären ger Brewdog cirka 2,4 miljarder kronor. Det har mötts med en del blandade reaktioner. En del tycker om att framtiden för bolaget säkrats upp, medan andra tycker att det från början kaxiga och ”punkiga” Brewdog inte borde gjort en sådan deal.
James Watt, grundare av Brewdog tillsammans med kompisen Martin Dickie, kommenterar nu affären.
-Det finns antydningar om att vi sålt ut oss, men inget skulle kunna vara längre från sanningen. Martin och jag kontrollerar fortfarande företaget och och är de största aktieägarna.
Han jämför affären med liknande uppgörelser som gjorts av Stone och Dogfish Head den senaste tiden.
– TSG är väl införstådda med att vi vill vara oberoende. Det här ger oss kraft att slåss globalt med de största ölföretagen och deras fejkade craft beer, samtidigt som vi fortsätter att vara oberoende, menar Watt.
Brewdogduon påpekar också det lönsamma i att ha köpt aktier i bolaget genom åren. De som var med på den första crowd fundingen ”equity for punks” 2010 har kunnat se sina aktier öka med 2800 procent fram till nu. För dom som kom med i fjol har värdeökningen varit 177 procent på ett år.
Watt påpekar att Brewdog från första dagen har existerat för att göra andra människor lika passionerade för öl som de själva är.
– Den här investeringen ger oss möjlighet att skynda på våra investeringar i det vi bryr oss mest om, våra öl och våra människor.