Bryggverket satsar offensivt. Med nya delägare är tanken att man ska ta stora steg framåt, inte minst inom försäljning och affärsutveckling.
Bryggeriet i Stöcksjö utanför Umeå har funnits sedan 2014 och har genom åren vunnit flera priser för sina öl. Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen. Företaget Förenade Matfabrikanterna kommer nämligen in som nya delägare.
– Att gå in som ägare i Bryggverket är en investering helt i linje med våra expansionsplaner. Vi vill arbeta med livsmedelsproducenter som har produkter av högsta kvalité och har tillväxtpotential, vilket Bryggverket är ett mycket bra exempel på. Som mindre producent förväntas man leva upp till de höga krav som ställs på marknaden, vilket i många fall är tufft. Där kommer vårt helhetskoncept in med samlade resurser inom försäljning, affärsutveckling, produktionsutveckling och ekonomi vilket förenklar insteget på nya marknader, säger Fredrik Jonsson, grundare och delägare av Förenade Matfabrikanterna i ett pressmeddelande.
För killarna på Bryggverket ser man förstås samarbetet som något positivt för framtiden.
– Vi är mycket glada att kunna fortsätta vår resa tillsammans med Förenade Matfabrikanterna. Vi kommer att bli ett riktigt starkt team och det här samarbetet är precis vad vi behöver. De sitter på verktygen och kunskapen som krävs för att vi ska fortsätta utvecklas, samtidigt som vi kommer att kunna lägga större fokus på produktutveckling och att göra verklighet av våra tusen idéer, säger Albin Stenberg.
Förenade Matfabrikanterna omsatte i fjol cirka 60 miljoner kronor och består av företagen Norums Fiskrökeri AB, Vindelns Rökeri AB, Familjen Hansen Charkuterier AB och Fru Hellmans Choklad AB. Bryggverkets omsättning i fjol låg på cirka tre miljoner det senaste räkenskapsåret.