AB InBev storsatsar i Afrika. Miljarder ska satsas på utbyggd bryggning men det ska också exporteras afrikansk öl.
Afrika var faktiskt länge en ganska oprioriterad marknad för AB InBev, världens största bryggerikoncern. Men med köpet av SAB Miller i höstas fick man automatiskt en marknad även där.
Nu är planen att den marknaden ska växa. 3,6 miljarder kronor ska satsas på ett helt nytt bryggeri i Nigeria. Dessutom satsas uppemot 1,8 miljarder på att bygga två nya produktionslinjer i Sydafrika. Företaget har också åtagit sig att avsätta 650 miljoner i en fond som ska värna om den lokala bryggerinäringen. Det sistnämnda är en del av de åtaganden som AB InBev gått med på för att kunna genomföra köpet av SAB Miller.
Med köpet av SAB Miller finns i dag företaget representerat i 31 afrikanska länder och att nå fler länder är i dagsläget inte aktuellt.
– Vi prioriterar sådant som måste göras i Afrika hellre än att bara expandera, säger Ricardo Tadeu från AB InBev till Bloomberg.
Ölmärken som Budweiser, Corona och Stella Artois kommer att lanseras över den afrikanska kontinenten, men tanken är också att börja exportera afrikansk öl till resten av världen. Sydafrikanska Castle, nigerianska Hero samt Kilimanjaro från Tanzania är några av de märken som ska säljas utanför kontinenten.