Positiv bild av USA:s bryggeriutveckling

Den amerikanska craft beer-marknaden växte med sex procent under 2016. På Brewers Association tror man på framtiden även om de bästa åren är förbi.

Det var vid årets Craft Brewers Conference som det diskuterades en hel del om såväl nutid som framtid för den amerikanska craft beer-marknaden.

Under 2016 såldes det sex procent mer öl än 2015, vilket förstås var positivt. Samtidigt har ökningen minskat jämfört med de allra bästa åren.

– Ökningen har minskat, det är sant. Men det finns en hel del nya andelar att ta till vara på, sade Paul Gatza från Brewers Association till sajten Brewbound.
Sex procents ökning ska jämföras med de största bryggeriernas volymminskning med två procent. Brewers Associations chefsekonom Bart Watson sade att det var naturligt att ökningen inte kan vara över tio procent varje år.
– Det går inte att växa med 18 procent år efter år när man har nått vår storlek.
Watson konstaterade ändå att 2016 var det femte bästa året någonsin när det gäller tillväxt.

När det gäller bryggeripubar ökade dom i antal med 14,8 procent. Men allt var inte positivt. Under 2016 lades 97 bryggerier ner i USA.

– Det är inte en siffra vi bör oroa oss för. Men vi får räkna med att den siffran kommer att öka under kommande år, sade Watson.
Läs hela artikeln här.