54 600 000 000 dollar – på ett år

AB InBev hade trots en del problem till slut ett bra år år fjol. Intäkterna ökade med 4,8 procent till 54,6 miljarder dollar.

Flera av världens största ölföretag har haft det tufft under 2018. Vikande försäljningssiffror har lett till omorganisationer och uppsägningar hos de flesta.

Även AB InBev har kämpat med minskande intäkter i USA, och man har omorganiserat för att bli mer effektiva. Men det har gått bra på många andra håll i världen. De tre globala ölen Budweiser, Stella Artois och Corona ökade med nio procent under fjolåret.

Allra mest ökade satsningen på High End, den del av företaget där de uppköpta craft beer-bryggerierna samlats. Där steg intäkterna med drygt 18 procent under fjolåret, men den omsättningen är förstås inte i närheten av de största varumärkena.
Ab InBevs vd Carlos Brito ser ändå ljust på framtiden och antyder att man kommer att satsa i länder där utvecklingen nu går snabbt. Under de kommande 13 åren kommer världens invånare totalt att få dubbelt så mycket mer pengar att röra sig med enligt en utredning och Brito tor att det talar för en fortsatt utveckling för ölet.