Succéölet stoppades efter ett hotbrev från Lionel Ritchies advokater. Men den tvisten löste sig och nu är ölet tillbaka med nytt namn.
Det var under 2017 som Umeåbryggeriet Bryggverket för första gången tog fram ölet ”Ale Night Long”. Det var en folköl som dessutom hade en pastisch på superstjärnan Lionel Richie på etiketten.
Ölet vann första pris i öltävlingen Nolia Beer samma år, men sedan har produktionen dröjt. Dels fann det annan öl att brygga, dels bestämde sig Lionel Richies advokater att reagera. 31 mars kom det ett brev från advokatfirman i New York till det lilla bryggeriet i Umeå.
– Vi trodde först det var ett 1 april-skämt eftersom det kom 31 mars, men förstod rätt snabbt att det inte var det. Då var vi inte så kaxiga längre. Det blev lite svettigt.”, säger Patrik Hellström på bryggeriet.
Det 43 sidor långa mailet visade bilder när den dåvarande burken visades upp i sociala media, och man hade bra koll på det mesta som hänt. Däremot visste nog inte advokaterna hur stort, eller litet, Bryggverket är.
– Så vi svarade att vi bara gjort två batcher, att allt var slut och alla etiketter med mera var slut och att vi såklart skulle ta bort allt vi hade kontroll över. Vilket vi också gjorde, berättar Albin Stenberg.
Nu har det hela lugnat ner sig och ölet har bryggts igen. Men den här gången blir namnet ”Ale Day Long” och det har gjorts några mindre justeringar av receptet. Dessutom är alla kopplingar borta till Lionel Richie.
Under vecka 15 släpps det nya ölet över hala landet på ICA, så då lär det blir många som får stifta bekantskap för det och för Lionel Ritchie-fans kanske det kan ha ett extra värde, även om kopplingar inte längre finns kvar.
Bryggverket har också bryggt ölet Janne Shuffle, som förstås har kopplingar till gitarristen Janne Schaffer. Men där har det varit en vänlig ton under hela resan och såväl Schaffer som Lasse Åberg har engagerat sig i det ölet.