Crowdfunding sprider sig även i Sverige som ett sätt att finaniera utveckling. Train Station är på god väg att nå sitt mål att dra in 2,45 miljoner.
Bryggeriet i Knivsta utanför Uppsala satsar både på sin egen produktion och att brygga öl åt andra. Inför bygget av det nya bryggeriet tog man in 30 delägare som bidrog med kapital.
Nu är det dags igen och den här gången är det fler som fått chansen. 100 personer får chansen att satsa vardera 24 500 kronor och på så sätt bli delägare i bryggeriet.
– Det har gått riktigt fort och det känns förstås bra. Vi har 90 personer som har reserverat plats, säger Simon Vikström på Train Station.
Pengarna ska i första hand gå till nya jästankar, men planen är också att utveckla företagets marknadsföring samt säljorganisation.
– Vi behöver mer utrymme när vi brygger mer öl, så just nu är det brist på tankar, säger Vikström.
Även om bryggeriet som mest nu kan få runt 130 delägare, så är det fortfarande Simon Vikström och huvudbryggaren Colin Nordstrom som är huvudägarna. De har cirka 30 procent vardera av aktierna.
– Vi har tidigare vänt oss till medlemmarna i vår pub, men den här gången går vi också ut lite bredare. Vi tycker att det här är ett bra sätt att stärka bryggeriet, säger Vikström.
Han utesluter inte fler liknande satsningar, men vill första avsluta den kampanj som nu pågår.
– Man vet aldrig, men just nu ser det ut som att vi fyller de här 100 platserna.