Så länge Systembolagets vd Magdalena Gerger representerar Svensk Handel i styrelsen för Svenskt Näringsliv kan vi glömma stöd i frågan om gårdsförsäljning av alkohol, skriver Ulrik Jönsson i den här debattartikeln.
”Dryckesrapporten 2019, som är framtagen av Dryckesproducenter tillsammans med LRF & Livsmedelsbolagen, beskriver kraften och möjligheten att få Sveriges dryckesindustri och besöksnäring att växa och hur stor del av Sveriges arbetstillfällen dessa områden bidrar med.
Vi har i dag lika många bryggerier som för 100 år sedan och tillsammans med bland annat vin- och spritproducenter så finns det nu över 800 företag i dryckesbranschen som sysselsätter mer än 5000 personer.
Några är större. Pernod exporterar exempelvis 99 procent av sin produktion medan andra, som Carlsberg, Åbro & Kopparberg, exporterar en stor andel som senare kommer tillbaka via gränshandel från i huvudsak Tyskland. Den typen av konsumtion har en andel på över 20 procent.
Sverige är ett av de sista länderna som inte tillåter gårdsförsäljning av alkohol. Dessutom finns en restriktiv hållning till provsmakning vilket starkt begränsar att Sverige skulle öka sin besöksnäring genom att kunna erbjuda öl- och vinresor – resor som framförallt skulle ha gynnat landsbygden.
1950 hade vi 25 miljoner turister i världen, i dag finns en miljard turister att attrahera. Med tanke på Sveriges befolkning så hade bara en marginellt större andel gett enormt positiva effekter på både besöksnäringen, handeln och dryckesindustrin.
Organisationer och företag som Pernod Ricard, LRF, Livsmedelsindustrin och VISITA samt Svenskt Näringsliv är starkt för ett införande av gårdsförsäljning. Däremot målar motståndarna, med Systembolagets vd Magdalena Gerger i spetsen, upp skräckscenarier och skriver personliga brev till politiker hur förödande ett införande skulle vara.
Vad som är märkligt, och som får stor konsekvens för just det här specifika fallet, är hur många stolar någon kan sitta på. Systembolaget är medlem i Svensk Handel och Magdalena Gerger representerar dessutom Svensk Handel i Svensk Näringslivs styrelse. Svensk Handel har inte tagit ställning i frågan om gårdsförsäljning trots att många av deras medlemmar är starkt för ett sådant beslut.
Men så länge monopolets vd representerar våra intressen i Svenskt Näringsliv, där Crister Fritzson sitter på samma dubbla stolar, kan vi nog glömma ett aktivt stöd från dem i kampen för att få till gårdsförsäljning.”
Ulrik Jönsson
Driver Åhus Bryggeri, styrelseledamot Skånes Dryckesproducenter