De senaste åren har det blivit vanligare att mindre bryggerier köps upp av de stora jättarna. Men flera brittiska bryggare säger att det är bra för kvaliteten på öl.
Exemplen på uppköp är ganska många de senaste åren. Meantime har köpts av MillerCoors, Ballast Point ägs av Constellation Brands och AB InBev äger Camden Town.
Nu får uppköpen stöd av brittiska Thornbridges huvudbryggare Rob Lowatt.
– Trots att jag är mycket stolt över craft beer-revolutionen så undviker jag ofta att beställa öl från ett nytt bryggeri om jag inte är helt säker på att det kommer att vara en god öl. Jag föredrar då hellre ett säkert kort och köper ett öl jag känner till, säger han till The Drinks Business.
Han ser det som ett problem med den ojämna nivån hos mindre bryggerier, och stör sig på att de dessutom tar ut höga priser.
– En del nya bryggerier koncentrerar sig stenhårt på marknadsföring utan att lägga samma kraft på kvaliteten hos sin öl.
Lowatt tycker därför att det finns fördelar med de uppköp som just nu sker på olika håll i världen.
– Det kan bara vara bra nyheter för konsumenten. De största bryggeriernas stabilitet gör att öldrickarna kan lita på att de får den kvalitet som de vill ha.
Även Alastair Hook, grundare till Meantime som nu ägs av MillerCoors, håller med.
– Det är spännande att vi nu kan dra fördelar av tekniska lösningar som finns hos de största bryggerierna, och använda det på öl med mer smak, säger han
Läs hela artikeln här.