Nytt samarbete ska ge mer mjöd till Sverige

Mer amerikansk mjöd till Sverige och övriga Europa. Det är målet när Malmö Mead Network startas.

Mjöd har blivit en allt mer populär dryck i Sverige. Efter att Sahtipaja visat vägen med mjöd som hyllats internationellt har ett antal andra satsningar på mjödföretag inletts.

Men fortfarande är det amerikanska mjöd som lockar många och det ska vi få se mer av i Sverige framöver. Det ska Malmö Mead Network se till och bakom den satsningen står Malmö Meadery.

Inledningsvis blir det mjöd från Superstition, som också är involverade i det nya företaget.
– Vi har pratat om det här ett tag, det har varit lite jobb med det. Tanken är att deras mjöd kommer till Malmö, sedan säljer vi det vidare i Sverige och övriga Europa, säger Magnus Jonasson, som ska leda projektet.
Planen är sedan att fylla på med fler amerikanska mjödtillverkare som kan vara intresserade av att sälja sina produkter i Europa.
– Vi vill absolut att det ska bli fler, men först vill vi se så att allt fungerar med system och så, säger Jonasson.

Malmö Mead Network har redan ett lager med mjöd i Malmö och det kan säljas vidare inom kort. På sikt vill man också utveckla verksamheten. En av tankarna är att ordna en mjödfestival på Taproom i Malmö.

– Vi har pratat om det, och kanske kan vi även vara med som utställare på andra festivaler, funderar Jonasson.
Det kan också bli aktuellt att försöka få in de amerikanska mjöden på Systembolaget, men där är inga konkreta kontakter tagna ännu.
– Det finns absolut planer för det och det är mycket intressant, säger Jonasson.