Bråket mellan öljättarna MillerCoors och AB InBev bara fortsätter. Nu hoppar de förstnämnda av ett planerat samarbete som skulle få en vikande ölmarknad att gå åt rätt håll igen.
Nu har säkert koll på bråket vid det här laget. I samband med Super Bowl-finalen i amerikansk fotboll lanserade AB InBev en reklamfilm i medeltidsmiljö där en tunna med majssirap kommit på villovägar och till slut hamnar hos MillerCoors.
Planen var förstås att lyfta fram att de använder majs i sina öl och att AB InBev inte gör det. Det har sedan lett till starka reaktioner från MillerCoors och även från majsindustrin, och till slut kom en stämning mot AB InBev, där MillerCoors kräver att filmerna stoppas.
Nu blir det också stopp i ett planerat samarbete för att lyfta den amerikanska ölbranschen. Den totala försäljningen av amerikanskt öl sjunker och planen var att AB InBev, MillerCoors, Constellation Brands och Heineken gemensamt skulle jobba med den frågan. Men där hoppas nu MillerCoors av, och det har även fått Heineken att tveka.
Även det holländska ölföretaget lämnar samarbetet men säger att man gärna deltar när alla andra också är intresserade.