Till helgen är det premiär för Öl- och Dryckesmässan i Kungsbacka. Bakom den står Martin Guldbrandsen och han är ganska nöjd med att ha sålt hälften av målet på 2000 besökare innan mässan ens har öppnat dörrarna.
– Vi gick förbi 1000 idag, i morse hade vi 1022 sålda biljett till hela eventet. Det känns jävligt bra, säger Martin när vi pratar med honom på tisdagen.
– Min förhoppning ligga på 1200 innan folk kommer till dörren. Men sen vet man ju aldrig hur blir.
Det är inte bara öl på mässan utan även ostron, praliner och bubbel med mera. Något som Martin hoppas ska locka även kvinnor. Och det ser han ut att ha lyckats med.
– Ja, tittar på man namnen på beställningarna så verkar 70 procent vara tjejer, men då ska man veta att det kan vara flera personer på varje beställning. Så det kan dölja sig fler män där.
Det blir mycket lokalt i Öl- och Dryckesmässan i Kungsbacka. Inte bara tre Kungsbackas fyra bryggerier utan även en hel del av bryggerierna i närliggande Göteborg dyker upp på fredag.
– Jag ska ärligt säga att jag har inte jagat utställarna, utan det är ofta de som har kontaktat mig.
Men lite stressad är han ändå nu, med bara några dagar på sig att få klart allting.
– Ja, det är jag nog, men det är ett sundhetstecken. Det är första gången arrangerar något sånt här själv, även om jag har varit med som utställare på andra mässor tidigare.
Kungsbacka ligger som sagt inte inte många stenkast från Göteborg, med flera mässor årligen. Även söderut i Halland finns det konkurrens. Kan det bli för många?
– Det finns en stor risk för att det går inflation mässor. Då menar jag inte för besökarna, de kommer nog. Men utställarna kan nog uppleva det på det sättet, Det finns järngäng på 10-15 utställare som är med överallt, och där kan jag tänka mig att det kanske är några som till slut måste tänka efter om det är värt det.
Det säger han med egen erfarenhet som importör och distrubutör, och avslöjar samtidigt att han själv föredrar mindre mässor som den han själv arrangerar.
– Det är på de mindre mässorna det händer, de med max 5000-6000 besökare. De stora har inte gett mig så mycket i omsättning eller beställningar som dessa.
Läs gärna vår tidigare artikel om Öl och Dryckesmässan i Kungsbacka.
Utställare i Kungsbacka: Pfungstädter, Westcoast Beersmiths, Två Feta Grisar, Spike Brewery, Pine Ridge Brewery, Lycke Bryggeri, Göteborgs Nya Bryggeri, Runa Vodka, Mellgrens Tobak, Imperie Bryggeriet, Mackmyra Whisky, Poppels, Chang-Pang, Vinodeli, Pralinen, Halmstad Brygghus, Grappa vita, Tyska Eken, Odd Island Brewing, N1ce Ice, Vega Bryggeriet, Akia Brygghus, Mummelmann, Whisky Taste, Svenskt Mathantverk, Granqvist Destilleri, Flensburger Brauerei, Wessingekällans Brygghus, Glasspecialisten, Svenska Öl och Rom kompaniet, Strandlida Bryggeri, Ölskolan, Fogarolli Barista Partner, Braunstein