Det är smaken och inte priset som avgör vad svenska folket dricker för öl. Det visar en ny undersökning från Sveriges Bryggerier.
Det är via Novus som Sveriges Bryggerier har velat ta reda på hur svenskarna väljer sina öl, inte minst på Systembolaget.Det visar sig att fyra av fem väljer öl efter smaken och inte efter pris. Samtidigt sker den allra största försäljningen av öl som är billig.Dessutom växer det alkoholfria segmentet och myten om att svenskarna dricka stark öl för att bli fulla verkar inte stämma.
– Vi möter många som tror att svenskar väljer öl utifrån alkoholstyrka, men det är verkligen dags att döda den myten. Undersökningen bekräftar det vi i branschen har pratat om länge. Man vill ha god dryck som passar till maten, det spelar inte så stor roll om den är alkoholstark eller inte. Att just maximera smaken är något våra bryggare och bryggmästare jobbar med dagligen, alla som har besökt ett bryggeri har nog sett just detta, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.
Att en hög alkoholstyrka i öl är sekundärt stärks också av att den alkoholfria ölen fortsätter att vara ett populärt alternativ, speciellt bland unga. Undersökningen visar att 24 procent av svenskarna dricker alkoholfri öl åtminstone varje månad och i åldern 18–29 är motsvarande siffra 34 procent.
När det kommer till alkohol och pris så anger endast tre procent av svenskarna att hög alkoholhalt är en viktig faktor, och åtta procent väljer öl för dess låga pris. Denna utveckling speglar bryggeribranschens stora fokus enligt Sveriges Bryggerier: att i första hand jobba med smak och högkvalitativa produkter.