Budweiser är världens största ölvarumärke enligt en ny analys. På listan placerar sig också Brewdog före Carlsberg.
Det är Brand Finance som gjort en sammanställning på de varumärken som har högst värde i världen. Budweiser hamnar i topp, följd av lillebror Bud Light.
En tydlig trend är att asiatiska varumärken klättrar och tar allt mer plats, men man kan också konstatera att Brewdog tar sig in bland de 20 bästa. På plats 19 hamnar det skotska bryggeriet, som bland annat får följande kommentar.
– Efter elva år har Brewdog tydliga ambitioner att växa på viktiga internationella marknader, med nya bryggerier och barer både hemma i Storbritannien och utomlands. Deras flaggskeppsöl Punk IPA är redan bäst säljande craft beer i Storbritannien och man jobbar hårt för att göra ölet till det naturliga valet internationellt.
Värt att notera är att Brewdog kommer före Carlsberg på listan.
Här är de 20 första på listan
1. Budweiser (USA)
2. Bud Light (USA)
3. Heineken (Holland)
4. Harbin (Kina)
5. Kirin ( Japan)
6. Corona (Mexiko)
7. Snow (Hongkong, Kina)
8. Brahma (Brasilien)
9. Skol (Brasilien)
10. Guinness (Irland)
11. Coors Light (USA)
12. Asahi (Japan)
13. Miller Lite (USA)
14. Stella Artois (Belgien)
15. Sapporo (Japan)
16. Tsingtao (Kina)
17. Busch (USA)
18. Chang (Thailand)
19. Brewdog (Storbritannien)
20. Carlsberg (Danmark=