Snacka om positiv utveckling. Nolia Beer i Umeå bara växer och i år närmade man sig 5000 besökare på två dagar.
Det exakta antalet besökare landade på 4770 och det är en ökning med över 1000 personer jämfört med i fjol
– Det är en helt fantastisk publiksiffra och en rejäl ökning från förra årets mässa. För mig är det ändå viktigast att våra besökare och utställare är nöjda. Redan har många av utställarna hört av sig och varit lyriska och vill boka för nästa år, säger Sussi Wikström.
– Nolia Beer har gjort sig kända i hela Sverige för att ha de kanske bästa besökarna av någon ölmässa eller festival i landet. Det gör att utställarna lockas hit och trivs när de är här. Vi har en otrolig bredd på vår publik, säger Sussi Wikström.
Utställarna lyfter fram mässans betydelse för bryggerinäringen i norr.
– Nolia Beer är superviktig. Den är på väg att bli en av de viktigaste ölmässorna i Sverige. Jag har arbetet så länge inom bryggerinäringen och alla bara pratar om festivalerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är ju helt ok, men vi har en fantastisk ölmässa här uppe i Umeå också. Vi har allt vi behöver i norr med många bra bryggerier som bara kommer att bli fler och ännu bättre om människor fortsätter dricka lokala ölsorter, säger Darren Packman från Beer Studio.
Berömmet till mäsan kommer från flera håll.
Så här har besökssiffrorna sett ut sedan starten 2016:
Umeå 2016: 1 994
Umeå 2017: 2 642
Umeå 2018: 3 688
Umeå 2019: 4 770