Minst 4500 besökare och 100 svenska bryggerier samlade på en och samma plats. Great Swedish Beer Festival ser ut att bli en framgång redan första året.
Festivalen med de 100 svenska bryggerier samlade genomförs i Slagthuset i centrala Malmö på lördag och för arrangörerna Erik Frithiof och Glenn Pålsson är det bråda dagar. Samtidigt ser de fram emot festen.
– Det ska bli jättekul, det känns bra i mage, hjärta och knoppen, säger Pålsson.
I dagsläget är det sålt lite mer än 4000 biljetter och fördelningen mellan de båda passen är ganska jämn.
– Vi kan ta in 6000 personer men har släppt 5000 biljetter. Jag tror vi landar mellan 4500 och 5000 besökare, säger Frithiof.
En av nyheterna på festivalen blir den app, TicketCo Wallet, där alla besökare i förväg kan köpa ölbiljetter. Vid entrén kommer det att finnas hjälp för den som så önskar, men Erik Frithiof tror att de flesta klarar av hanteringen på egen hand.
– Vårt mål är att hälften av besökarna ska ha appen när de kommer hit på lördag.
För Glenn Pålsson är den här festivalen en ny erfarenhet, efter att ha varit ansvarig för Malmö Öl & Whisky Festival tidigare.
– Jag är faktiskt mindre nervös nu än jag varit inför något annat evenemang. Kombinationen Erik och Glenn känns jättebra och det är en dröm för mig med en festival i Slagthuset.
Även Erik Frithiof har positiva känslor, inte minst med tanke på den kontakt som varit med de deltagande bryggerierna.
– Det är många som är glada för att vi gör det här, och det känns bra.
Redan på fredagen börjar aktiviteterna med en konferens som arrangeras av Skånes Dryckesproducenter. Framåt kvällen tar sedan festivalkillarna över arrangemanget, och bjuder bland annat på en paneldiskussion med Charlie Papazian.
Men den stora dagen blir lördagen, då det är premiär för Great Swedish Beer Festival.
– Vi är väldigt nöjda med intresset och vi kommer inte att gå back på festivalen. Det känns förstås bra första året, säger Frithiof.